Instagram har blitt den største og viktigste plattforming for bildedeling. Det er hjemmet til flere millioner brukere verden over og har åpnet opp for gode muligheter til å drive markedsføring. Dette er hvordan du best mulig kan markedsføre deg gjennom Instagram.
Lag en markedsføringsplan
Når du markedsfører gjennom Instagram, er det viktig å ha en plan for innleggene dine. Dette kan være et nøye planlagt oppsett som sier noe om hvor mye du skal poste hver dag eller hver uke. Du kan lage innleggene på forhånd og sette de på en timer slik at de poster på riktig tidspunkt. I de fleste tilfeller er det smart å heller poste litt for mye enn litt for lite, fordi innleggene dine ikke alltid vil komme opp på hjem-siden til følgere. Husk også å bruke Instagram-story funksjonen.
Husk hashtags og tekst
Hashtags og tekst kan være med på å skaffe deg flere følgere og etter hvert flere kunder. Dette er en god måte å spre brukeren sin på, og vise hva slags innhold som blir postet. Tekster under bilde gjør det mer personlig og her kan du gjerne gjøre bildet interaktivt. Spør for eksempel brukerne dine om et spørsmål, be se kommentere noe eller la de fortelle sin mening eller en opplevelse. Du kan også legge til lokasjon ved bildet ditt. Da vil det dukke opp for alle som klikker på lokasjonen og ditt innhold lir eksponert til flere personer.
Finn de rette influenserene
Å markedsføre seg gjennom Instagram har blitt vanlig for de aller fleste bedrifter. Både store og små merker sender produktene sine til Instagrambrukere med mange følgere, og betaler dem som å anmelde eller vise frem deres produkt. Dette er svært effektivt, ettersom du kan velge influensere med passende følgerbase for din bedrift. Du kan også gi de en rabattkode som lar følgere deres kjøpe dine produkter for en redusert pris om de bruker koden.
Tenk på seo
Bedriftens instagramprofil kan også komme opp blant søkeresultater på google. Likevel er det viktig å ha en hjemmeside der seo er i fokus. Seo står for søkemotoroptimalisering og er det som bestemmer om din side kommer blant de øverste resultatene på google, eller ikke. Det er svært få som klikker seg forbi de første 5-6 resultatene, og nesten aldri på side nr 2. derfor ser det viktig å tilpasse siden med keywords og metabeskrivelser som taler til kunders behov.